Modlitwa to rozmowa z Bogiem. To moje osobiste spotkanie z Bogiem, z
najlepszym przyjacielem, który mnie wysłucha, który mnie wesprze, pocieszy i
pomoże zrozumieć co mam robić. Może być wyrażana słowami bądź w cichości serca.
Jezus nauczył apostołów modlitwy Ojcze nasz. Prosił Ojca w modlitwie
błagalnej o to aby zabrał od niego cierpienie Maryja wypowiedziała modlitwę
uwielbienia- Wielbi dusza moja Pana. Ale Jezus także spędził 40 dni i 40 nocy
na pustyni walcząc z szatanem, modlił do do swego Ojca w cichości serca.
Modlitwa to także rozważanie, medytacja Słowa Bożego. W
zależności od duchowości możemy znaleźć różne nazewnictwo i różne zasady
modlitwy aczkolwiek jeśli chodzi o relacje z Bogiem to żadna z nich nie jest
lepsza ani gorsza.
- Ruch Światło-Życie-
Namiot spotkania
Określenie „namiot spotkania” jest
zaczerpnięte z tekstu Księgi Wyjścia (Wj 33, 7-20) , kiedy to Mojżesz organizując życie społeczne na
pustyni, kazał zbudować poza obozem namiot. Był on oddalony od codziennego,
obozowego życia Izraelitów. Mojżesz nazwał ten namiot Namiotem Spotkania.
Wybierz fragment z Pisma Świętego (może być to np. ewangelia
z dzisiejszej Liturgii Słowa)
1.
„Duchu Święty wołam przyjdź” – wzywaj pomocy
Ducha Świętego – jakąś pieśnią, znaną modlitwą lub własnymi słowami.
2.
„Jezus jest tu” – przebłysk że On naprawdę
przyszedł, uświadamiaj sobie obecność Boga, jest obecny przy mnie, tu
i teraz.
3.
„Jak z przyjacielem… twarzą w twarz” –
to przywitanie dwojga przyjaciół wyrażające się we wspólnej radości
i w uwielbieniu. Jezus jest twoim przyjacielem, cieszy się tobą,
kocha cię, jest ci życzliwy – to jakby wtulić się sobie w objęcia.
4.
„Mów Panie, bo sługa Twój słucha” – tu i teraz
Pan chce ci coś konkretnego powiedzieć. To modlitwa prośby o Słowo
dla siebie.
5.
„Panie co mam czynić?” – stan
wewnętrznego wyciszenia, przyjmij postawę wyczekiwania. Wzbudź w sobie
ciekawość – zastanów się, co Jezus chce ci dzisiaj powiedzieć.
6.
„Twoje słowo jest pochodnią dla moich stóp” – dopiero teraz
przeczytaj wcześniej wybrany i przygotowany fragment Pisma Świętego –
powoli, ze zrozumieniem, a jeśli trzeba – kilka razy.
7.
„Szmer łagodnego powiewu” – trwaj
w ciszy, oczekując i wsłuchując się w głos Boga – cierpliwie
i z ufnością. To spotkanie Boga w twojej wyobraźni, rozumie
i pamięci.
8.
„Aniołowi… napisz…” – w notatniku zapisz myśli,
które ci się zrodziły, aby ocalić je od zapomnienia i w każdej
chwili móc do nich wrócić.
9.
„Panie… oto postanawiam…” – podejmij
i zapisz w notatniku postanowienie – jeśli oczywiście rodzi się ono wyraźnie,
nie na siłę, bo nie jest ono istotą Namiotu Spotkania.
10.
„Dzięki Jezu” – podziękuj Bogu za spotkanie
i Jego Słowo. Możesz zawrzeć wypływającą z serca skruchę jako reakcję
na dobroć Pana Boga, ale nie jest to zasada. Ważne jest
dziękczynienie na koniec modlitwy.
- Jezuici- Medytacja
ignacjańska
Medytacja ignacjańska – metoda modlitwy w religii katolickiej według świętego Ignacego Loyoli, założyciela jezuitów, zwana także rozmyślaniem.
Schemat
1. Medytacja zaczyna się
od przygotowania dalszego. Polega ono na przeczytaniu fragmentu Pisma Świętego, skupiając się na
słowach lub zdaniach, które najbardziej pobudzają uczucia medytującego.
Przygotowuje się również wtedy punkta czyli kolejne punkty, według których człowiek będzie chciał przeprowadzić
medytacje.
2. Następuje potem
przygotowanie bliższe, czyli nastawienie myśli i serca na zbliżającą się
modlitwę. W wybranym miejscu i pozycji zaczyna się od znaku Krzyża. Rozważając
Narodzenie Pana Jezusa, należy
wyobrazić sobie, że jest się tam i słyszy się rozmowę między Maryją a Józefem,
płacz samego Jezusa, odgłosy
zwierząt. Do tego wyobrażenia można wrócić w każdej chwili w trakcie medytacji.
W ostatnim punkcie przygotowania należy pomyśleć o celu, w jakim podejmuje się
tę modlitwę, jeśli jest to np. medytacja o grzechu, to może to być wyzbycie się
go i zobaczenie perfidii działania szatana
3. W centralnej części
medytacji medytujący powoli zastanawia się nad kolejnymi punktami medytacji, nad słowami, które
zwracają uwagę. Czasami jedno słowo wystarczy na godzinę modlitwy.
4. Po medytacji następuje
chwila refleksji, jest to podsumowanie medytacji ze zwróceniem uwagi na słabsze jej
momenty, by następnym razem łatwiej przystąpić do modlitwy.
Metoda
1. Wyciszenie wewnętrzne
i zewnętrzne, skupienie się na medytowanych treściach oraz wyeliminowanie źródeł
tego hałasu (w niektórych częściach świata praktykuje się medytację ignacjańską
z wykorzystaniem muzyki).
2. Odpowiednie miejsce, umożliwiające
swobodną i wolną od hałasów modlitwę, nie ma ograniczenia co do ilości osób
w jednym pomieszczeniu.
3. Stała postawa
podczas modlitwy. Święty Ignacy Loyola dopuszcza klęczenie, siedzenie, stanie, leżenie na wznak, natomiast
podczas refleksji chodzenie.
4. Stały czas trwania
medytacji ignacjańskiej (przygotowanie dalsze – ok. 15min,
przygotowanie bliższe i medytacja – 45 minut, refleksja – 15 minut).
5. Towarzyszenie kierownika duchowego. Święty Ignacy Loyola zaleca, by
refleksjami z medytacji dzielić się z kierownikiem duchowym, który to będzie
słuchał i kierował postępem duchowym medytującego.
6. Medytacje powtórkowe. Autor Ćwiczeń
duchownych zaleca powtarzanie medytacji, by każda następna ułatwiła
znalezienie tego, czego pragnie medytujący.
- Franciszkanie-Lectio
Divina
Lectio Divina (łac. pobożne, duchowe czytanie) –
forma modlitwy oparta na
pogłębionej lekturze tekstów biblijnych, stanowiąca część tradycji Kościoła katolickiego.
Schemat:
1. Przygotowanie: wezwanie Ducha
Świętego, usunięcie przeszkód wewnętrznych i zewnętrznych, które mogą zakłócić
przebieg modlitwy, tzn. wejście w kontakt z Bogiem,
2. Lektura i słuchanie
Słowa Bożego w połączeniu z weryfikacją zrozumienia za pomocą odpowiednich środków
(np. Katechizm Kościoła Katolickiego),
3. Pogłębienie i
przyswojenie Słowa Bożego: zapamiętanie kluczowych zdań, podjęcie
konkretnych życiowych decyzji, osąd i przemiana uczuć,
4. Oddanie słowa poprzez modlitwę
uwielbienia, dziękczynienia, błogosławieństwa, błagania i prośby,
5. Pobożność jako wola
czynienia dobra, piąty etap polegający na podjęciu konkretnego postanowienia,
wprowadzenie Słowa w czyn.
https://pl.wikipedia.org/wiki/Lectio_Divina
Metoda:
I. Lectio
Czytaj uważnie tekst Pisma Świętego, wierząc, że to Duch Święty dyktuje go
dla ciebie. Słowo Boże, które zostało spisane, musisz usłyszeć i przyjąć całą
swoją istotą. Znajdź miejsce, które pomoże ci wyciszyć się zewnętrznie i
wewnętrznie. Wybrany tekst słowa Bożego czytaj powoli i półgłosem. Takie
czytanie pomaga uczestniczyć w lekturze całym ciałem i ułatwia zapamiętywanie.
Staraj się czytać tekst całym sobą: umysłem, sercem i wolą. Ucałuj Pismo Święte
z miłością i adoracją.
II. Meditatio
Staraj się zrozumieć tekst dogłębnie. Zadawaj sobie pytanie: Co Bóg do mnie
mówi? Medytacja to stopniowe wprowadzenie w tajemnicę słowa Bożego: pilne
skupienie umysłu i poszukiwanie ukrytej prawdy. Koncentruj się nie na sobie,
lecz na słowie - jego bogactwo pomoże Ci poznać i zrozumieć siebie. Zatrzymaj
się nad fragmentem, który przykuł twoją uwagę - zadziwił lub zaniepokoił.
Rozważaj święty tekst i go powtarzaj. Rozpocznij lekturę cichym głosem.
Powtarzaj słowo lub zdanie, które przykuwa twoją uwagę. Nasycaj się nim. Szukaj
wyjaśnienia Pisma przez Pismo, tzn. powiąż słowo lub zdanie z jakimś innym
biblijnym fragmentem, który przychodzi ci na myśl. Wypisz słowa, które
najbardziej do ciebie przemówiły. Umieść je na widocznym miejscu jako
"drogocenny klejnot dnia".
III. Oratio
Teraz ty mów do Boga. Otwórz przed Nim serce, wsłuchaj się w jego
poruszenia, pozwól Bogu w nie wstąpić, abyś mógł opowiedzieć o przeżyciach,
które rodzi w tobie Słowo. Módl się prosto i spontanicznie, wykorzystując
doświadczenie z wcześniejszych lectio i meditatio. Uwielbiaj Boga i dziękuj Mu
za to, kim jest w twoim życiu. Przywołaj w pamięci zdarzenia, które Bóg uczynił
w historii twojego życia. Błagaj Go, proś, wołaj, wyrażaj swoje cierpienie.
IV. Contemplatio
Otwórz się na łaskę kontemplacji, czyli bądź z Bogiem tam, gdzie On
przebywa. Trwaj przed Bogiem i przy Nim całym sobą. Samą swą obecność uczyń
modlitwą (wszak kontemplacja to czas bezsłownego westchnienia Ducha, ukojenia w
Bogu, rozmowy serc; godzina nawiedzenia przez Słowo). Staraj się milczeć i
pozostawać w bezruchu, w skupieniu. Trwaj w doświadczeniu oczekiwania i
spojrzenia, bo to ono rodzi głęboką więź z Bogiem. Na siebie i innych ludzi, na
wydarzenia swego życia staraj się patrzeć Jego oczyma i pozwól, aby wszystko
przenikała Jego łaska. Kiedy zaczniesz widzieć z perspektywy Boga, wtedy
zaznasz pokoju.
Można modlić się także przez śpiew.
Komentarze
Prześlij komentarz